Showing posts with label preggy. Show all posts
Showing posts with label preggy. Show all posts

Tuesday, July 3, 2012

Last Check Up

Hari ni 3 July merupakan last check up saya di Klinik Kesihatan Kuala Kedah.. sbb 7 July ni dh nk kena admit... hari ini berat naik sgt mendadak..... bln lepas naik 3kg sebulan.... hari ini naik 2.3kg dlm 1 minggu.... mak aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.......... terbeliak jg misi2.... hehehehe... sebenaqnya minggu ni mmg saya pulun makan mcm2.... almaklumlah nk berpantang lama..... dh atoq jadual mkn KFC, Pizza, Ayamas, McD... smlm plak gara2 p mkn steamboat la nih..... adoiii berat naik mendadak hr ni..... (^________^)

semua pakat dok tnya makan lalu ka???? saya ni bab makan x dak masalah... sebelum ni x la hentam smp setambun... cuma jenis mkn berulang... ada ja benda nk dikunyahnya..... misi nk soh saya refer doc, tp doc kata x yah sbb saya nk kena admit dh... bapa hr ja g... x yah la dok minum2 ayaq gula... yahooo... selamat... klu dak esok kena p lain.... cemuihhhhhh....

Setiap hari rasa semakin suspen sebenaqnya... dok membilang hari ja... nk bt keja pun x dak mood... tp minggu ni juga saya kena settlekan keja2 yang tertanggung sblm di pass kepada rakan yang akan menanggung keja saya... bkn bnyk pun kejanya, tp keja2 sampingan cth minit mesyuarat, bendahari unit & surau, nk key in surat tuk di edar dlm sistem, setiausaha JK g.... adehh........ bnyk juga tuh

lagi 1 pej saya ni nk pindah bangunan plak lepas raya... minggu ni juga la saya kena packing semua brg2 peribadi saya..... bln okt ni masa msuk keja kompom dh dok pej baru kan...... tp hr ni dh selasa... sempatkah????? aduhhhh.......... khamis ni saya dh last...... go sue go.... dlm dok kepeningan keja bnyk sempat g dok blogging & fb-ing...... sbb itu sudah wajib..... hehehehe babai semua...... next week saya akan update dengan kehadiran orang bari dlm hidup kami.... INSYAALLAH......

Doakan keselamatan saya & baby ya kawan2 semua........ sbb kami akan masuk bilik OT jam 8.00am (8 JULAI 2012 - Ahad) Minta ampun & maaf andai saya pernah mengguris hari dan perasaan semua..... wassalam


Tuesday, June 19, 2012

Jumpa doktor pakar @ HSB

19 Julai 9.00 pg - Minggu ni dh msuk minggu ke 35.... pg td saya & mr abah ke HSB nk rujuk Dr Pakar ttg tarikh ukt ceaserian.... suspen & nebes jg la.... ya la sblm ni walau 2x ceaser pun semuanya emegency case kan... yg ni p serah diri org kata & dh tau date plak kan... masa dh msuk jumpa Dr tu dia jelas kan lah why kena ceaser trus kali ni & so on... bnyk jg penerangan dia.... 2 bln lepas masa scan baby saya sonsang, kepala di atas..... tp nk tergelak plak statement Dr dr klinik kesihatan, dia ckp "baby u dh tau nk kluq ikut tingkap, sbb tu suka hati dia la nk dok kot mana...." hahahahaha very the nakal la baby saya ni......

Dr dh ttp tarikh tuk saya check in di HSB 7 Julai ni dan pagi 8 Julai saya dh nk kena msuk bilik OT.... Doa2 kan keselamatan saya & baby nanti.... Td bila scan semua dh ok, dia dh pusing ke bawah, berat dia dr 2.45kg dh meningkat ke 2.75kg tuk hr ini.... 19hr akan dtg ni x tau la nk naik bapa kg lagi kan.... anak2 saya semuanya 3kg ke atas... si Syamim 3.1kg & Syamil 3.6kg... klu si baby ni x smp 3kg dia la yg paling kecik..... ttg gender plak Dr x jamin apa.. sbb dia still was2.... x sure sgt.. mmm saya redha ja la.... baby ni malu sguh nk tunjuk kan...

Okla takat tu ja la nk cerita pun... nk cerita pasai baby blum masa dia lg..... from today dh start counting days la...... 18 days to go... go mama go...... semua brg2 dh ready dlm beg.... tggu nk p ja HSB..... Bye....

Wednesday, April 25, 2012

27 weeks already

Semalam, usia kandungan dh mencecah msuk minggu ke 27... Ya Allah cepat sguh masa berlalu.... kdg2 mcm tak sedaq perut ni semakin membesar... sbb saya ni still aktif mcm biasa melakukan kerja2 harian dan mcm terlupa pun ada kata saya ni mengandung... hehehehe

Ada check up pd 24.04.2012 (kemarin)... Check up biasa dgn nurse2 aja.... lambat g nk jumpa Doc... Nurse kata minggu ke 32 br jumpa Doc... Maybe.... Sbb kandungan saya tiada masalah pd masa ini.... Ish2 terkejut jg bila berat naik 1.5kg... hr tu dok takut berat x naik... ha ambik kau.. sekali naik sekilo lbh... hahahahha........... Start hr ni kena tanda pergerakan 10x dr tempoh 9am - 9pm.... cemus pun ada.... tp demi kebaikan mama & baby akan ku usung kemana sja ku pergi bersama buku merah itu..... HGB plak menurun.... tp tak teruk... dari 11.9 ke 11.2.... masih peringkat normal.... cuma nurse nasihat bnykkan makan makanan berzat besi mcm kerang, limpa or paru.....

Monday, April 2, 2012

Sudah gumuks..

Huhuhuhu....... akhirnya saya telah menjadi bam bam sekarang..... pipi selambak dh dek non ooiii..... minggu ni dh msuk minggu ke24.... baby kt dlm ni pun dh kuat tendangan dia.... adoiii... kdg2 naik senak perut dibuatnya...... Makan la ni toksah dok kata la...lapaq memanjang.... siang mlm mesti nk kena mengunyah punya.... sja ja upload pic terbaru ni masa teman en hubby g main bowling dgn member2 dia..... masa ni x bawa pun bebudak tu.... depa p jalan2 dgn maktok & tok ayah depa... so berdua ja la.... "berdua denganmu... pasti lebih baik.... aku yakin itu... lalalalala"

Tuesday, March 27, 2012

23 weeks

Hari ni ad check up bulanan seperti biasa... dan hari ni juga seperti biasa kena buat ujian HBV dan ujian urin. Alhamdulillah HB pun dh naik 0.5mg dan berat badan pun naik 1kg... syukur2..... risau berat x naik aja.... degupan jantung baby pun dh kuat.... 146/min.... semuanya ok utk hari ini..... lega sangat....

Tuesday, February 28, 2012

19 weeks

Hari ni kena turn check up tuk bulan Feb... last check up 31 Jan lepas.... hr ni mcm biasa bt urine test, ambil darah utk HGB, blood presure & yg paling best dengaq bunyi jantung baby... best2.... baby dh mula gerak.. jantung pun dh kedengaran.. tinggi rahim pun dh 18+.. dan 1 lagi berat dh naik 1 kg... amboi susah sguh berat nk naik nih...... start preggy weight static aja.... kali ni naik 1kg..... lega.. syukur.....

Semoga baby terus membesaq dan aktif.... hati ni dpt nasihat utk memperbanyakkan memakan yang ada zat besi spt kerang atau hati... sbb HB dh mula menurun dari 11.8 (bln lepas) tinggal 11.4 hr ini....

Tuesday, January 31, 2012

15 Minggu


Hari ni kali ke 3 g check sejak mengandung kali ni..... last check 1 Jan.... Hari ni 31 Jan so sebulan la bezanya... tp kali ni agak hairan sbb carta berat x bergerak... berat tak naik langsung walau 1 gram... kompius... makan lalu............. aduyaiii mungkin agak keletihan sejak anak bersekolah kan... bangun awal dan tidur selewat yang mungkin..

Kali ni check up macam biasa, ambik darah utk HBV, Hb plak 11.8 gm%, tekanan darah 100/60, tinggi rahim 15sm, check air kencing dan mendapat nasihat mengenai pemakanan seimbang ibu hamil serta penerangan mengenai penyusuan susu ibu secara ekslusif.

Harap2 bln depan berat naik la yer..... :)


Wednesday, December 21, 2011

Sudah Sahih

Lawak plak title ni... mcm poyo ja... bkn pa sblm ni malu nk war2 risau takut x betoi... tp dh sahih bila dh p klinik.... sblm ni juz check guna pregnancy test ja... 2 line... bila p klinik doktr ckp dlm 9 minggu... kecik g.... tp sekali ni alah teruk la... x penah rasa alah mengandung mcm mana.... rupanya mcm ni noh.... mengandung kt dua2 abg dia... cargas ja... ke sana kemari... x dak langsung morning sickness ka apa ka... mkn semua lalu... yg kali ni x tau nk kata la... klu dia x mau ja makanan tu.. on the spot terkeluaq balik... mula2 hint dia batuk... terus saya kena lari ke toilet... letih betoi... cepat la beransur pulih seperti sedia kala... x larat mcm ni.. anak2 pun saya x peduli... x larat... nk baring ja keja... nk masa lagi la.. x blh lansung.... lipat kain tu kira gagah la sbb duduk kan... nk berdiri lama lengah pinggang...

Saturday, November 7, 2009

Going 40 weeks

3 days to go... 10 nov ni cukup due date mama (40 weeks)... hai bila la anak mama ni nk keluar lihat dunia... tak sabar rasanya... semakin hari semakin cemas... setakat la ni masih belum ada tanda-tanda sakit nk bersalin... kenapa la mcm ni... anak sulong pun mcm ni jg... smpi minggu ke42 masih tak ada tanda2... induse 4 kali pun x sakit2 juga.. last2 ceaser... tak kan kali ni mcm tu juga kot... mama hanya mampu berdoa dan berserah shj kepada Yang Maha Esa... semoga selamat kedua2nya... cara mana bersalin pun mama redha sja....janji kami berdua selamat...

11 Nov ni last check up di Klinik Kesihatan Kepala Batas... Dr akan bt CTG tuk baby... pastu mgkin akan trus check up dgn Dr pakar @ HSB sja la.... kita tunggu sja la bila mama nk bersalin yer kawan2.......

"Ya Allah Ya Tuhanku... semoga Kau permudahkan hambaMu ini bersalin.. semoga kami berdua selamat sejahtera.. AMIN"

Tuesday, October 13, 2009

36 weeks

Alhamdulillah... Hari ni genap usia kandungan 36 minggu @ 9 months.... Seronok sbb dh sampai stage ini... hanya menunggu apa kata Dr Pakar 29 Okt ini... samada masih perlu di'ceaser' @ dh blh normal... tapi sehingga hari ini 'pintu masuk' belum terbuka... kepala bb still dok atas dia... mmmm cemana tuh???? adakah sama mcm dlu kan... wallahualam... hjg bln ni br tau apa keputusan Dr Pakar itu... sehingga hr ni... mama still sihat... still mai keja... still blh drive...

Perasaan yang semakin berdebar... jangtungku semakin bergetar... tambahan si abang hari2 dok tanya... "kenapa adik lambat sgt nk kluaq ni... abang nk main ngan adik ni".... betoi ka dia nk main atau nk jeles meles ni... waduh.... tu dialog di kala dia cm matured ar... ni plak dialog time dia demam hr tu... still nk beriba atas mama... sambil dia ckp... "mama.... nanti kan... abang dok atas riba mama..... adik dok atas riba abah... boleh dak?....... so guys... cemana tu... ???.... apa yg harus ku lakukan.... nk berderai ayaq mata pun ada... time tu plak dia demam,... mama usap2 kepala dia sambil letak air asam jawa (nk hilangkan panas di kepala dia).... risau semua da.... takut pakat dok berebut mama.... sapa nk pilih abah ni...??? mama juga... hihihihihihi

Dengaq cerita kwn2 yg dh ad 2 anak ni... semakin takut plak... mesti ad bab2 jeles meles ni... bab2 si kakak @ abaang meragam la.. semua ada... harap2 Syamim tak la mcm tu no.. jenuh la mama... klu slh sorg blh p kt abah x pa... takut dua2 dok runtun mama ni.... :(

Tak apa... demi anak2... seorg ibu sanggup lakukan apa saja..... chaiyok... chaiyok.... go mama go....

Tuesday, October 6, 2009

2005 vs 2009

Kita tutup dlu bab2 open house.. klu nk cerita 1 bln tak habis... nnti mama akan selitkan sikit2 la bab mkn2 tu k... la ni nk consentare bab2 preggy lak.. last week 30 sept mama kena check up bulanan mcm biasa.... tp kali ni result begitu memberansangkan.. ya la.. hr tu mama worried sgt bab urin, uri & bb sonsang... tp at last resultnya dh ok.. alhamdulillah... berat badan mama pun dh naik 68kg.. bln puasa turun 1.2 kg... aduyai, kena marah la ngan doc kan... selera mama dh ok.. mkn lalu dh... musim raya sama kot...

Masa scan bb baru 1.98 kg... tp klu dulu time si abg.. masa 35 weeks ni berat dia dh 2.3 kg.... agak kecik si adik berbanding si abg... harap2 naik lg la next week... mama kena check up time 36 weeks ni kan... dlm masa 2 minggu ni harap berat badan mana & bb naik la...

Ada kwn2 mama yg tgk mama preggy time dlu & sekaarang ni bg comment la skit... ad yg kata kali ni nampak kecik... ada yg kata kali ni besar plak... tp bg mama masa si abg dlu (2005) berat mama mula preggy (55kg) & 9 months (68kg)... so naik 13 kg... la ni before preggy dh (61kg) & now.. 35 weeks (68kg)... tak tau la nk naik brapa kg lg before delivery kan... berat si abang masa lahir 3.0 kg.... si adik???..... so kita sama2 tggu samada si abang atau adik yg lebih besar.... :))

StrollerCrib 2CribCrawling Baby

Wednesday, September 9, 2009

Salam 19 Ramadhan - 31 weeks

Salam... mama nk cerita skit kes smlm yg terjadi kt kami 3 beranak.. 1st sekali smlm mmg mama kena p check up bulanan as usual la.. kebetulan pg ad meeting so ditukarkan appoinment ke ptg.. so mama amik 1/2 day jer.. around 12 pm.. Mr Abah kol bg tau dia cam semput2.. seolah2 sukar nk berbafas... ak kes plak ni.. tp mlm td mmg dia minta mama lumur minyak panas kt belakang & dada dia.. igt dh ok la kan.. adoii cemana nk blk ni.. mama kena tggu si syamim abis tadika dlu kul 1.45 ptg.. dlm masa yg sama berdoa ja la semoga x dak pa2 berlaku..

Pas ambik syamim trus pecut balik rumah.. ambik abah & trus ke Klinik Kesihatan Kepala Batas, Jitra.. sbb mama check up situ... alang2 dh ad situ mama soh ja Mr Abah ke bahagian Pesakit Luar.. while mama msuk ke bahagian Ibu & Anak.. tp sblm tu km 3 beranak diminta buat ujian saringan H1N1.. alhamdulillah x dak apa2 la kan... Masa mama tgh check tu.. berat turun 1kg.. adoii dh la kali ni berat x naik bnyk.. bayangkan dh 7 bln 1/2 mengandung berat baru naik 6kg... cemana tu... mmg sah baby kecik kali ni.. nasib la tekanan darah elok 100/70.. lepas tu mama kena amik hb, test urin & palpation.. lepas ja amik ujian tu.. gula (neg), hb (12.1), urin (kotor-10.15).. adoii berulang lg benda yg sama masa 13 minggu dlu.. sekali ni tahap teruk skit.. sbb Doc ad tnya kencing berdarah ker @ sakit masa kencing?? mama kata x dak plak.. tapi saya rasa mcm kencing x lawas la Doc.. dia kata start esok awak jg puasa ya selama 5 hari.. awak kena mkn ubat ikut turutan yg betoi & minum air masak sebanyak yg mungkin...(alamak x blh puasa)... sayangnya puasa, mama dh lakukan selama 18 hari dgn jayanya... tp apa kan daya terpaksa la kan.. mama dpt 2 jenis ubat 1)Cephalexine Monohdrate 2)Urine Alkalizer.. kena mkn 8.00 am, 2.00 pm & 8.00 pm (3 kali sehari).. lepas tu plak baby mama la ni still songsang.. kepala di atas... hrp2 dpt pusing semula la... 1 lg cerita... uri plak mcm turun.. tp dok kt tepi la... x samp bawah lg... (post low lying placenta)... Ya Allah harap2 dpt la naik semula uriku ni... semoga semuanya elok seperti sediakala... mama dinasihatkan tidak membuat kerja2 yg berat mulai dr smlm.... pas ni mama kena check up semula on hari raya ke3... mmg dugaan mengandung kali ni...
NoPoutyRolling EyesCrying 1

Ok berbalik pd cerita abah plak.. masa dia jump Doc.. dia kena buat ujian air kencing & darah.. tp so far alhamdulillah x dak pa2.. jantung semua ok.. tekanan darah dia elok... last2 Doc pegang urat belikat dia... Doc kata urat awak ni bersimpul ni.. pernah jatuh ka @ buat keja2 lasak... Mr Abah pun kata la.. kerja saya sememangnya lasak doc.. & saya pernah jatuh terlentang 4 thn dlu.. Doc pun kata ni mngkin effect la ni.. ok saya bg ubat kt awak... blk ni trus buka posa & mkn ubat ni ya.. jgn lengah2 lg.. saya takut ia akan lbh memudharatkan awak.. start hr ni awak jgn puasa selama 3-4 hr sehingga ubat habis... mkn ikut waktu yg telah saya tetapkan ya...saya bg ubat sapu ni sama.. awak kena sapu 3 kali sehari di belakang awak ya.. dlm 2 minggu klu sakit lg awak trus sja ke hosp berdekatan... (alamak abah pun x blh posa juga.... ap blh buat...dh sakit kan)..

Dalam tak semena-mena si kecik mama trus selsema & batuk.. masyaallah td elok ja... tp td mmg la badan dia agak panas skit... & dia sekali la kena ambik ubat di situ... pas sorg2 msuk jump Doc.. 3 beranak sekali gus.. hr ni dia ke tadika pakai mask la... sbb dia batuk2 kan... hrp2 anak mama sembuh la hr ni...

Apa2 pun mama rasa rugi sbb x dpt puasa selama 5 hr ni.. cemana la cover mkn ni... bukannya lapar... tp juz nk mkn ubat ja... pg td mama mkn sekeping ja roti + mentega kacang tuk lapik perut sblm mkn ubat.. tgh ni x tau la cemana nk buat plak... harus difikirkan...
Duh

Semoga kami sekeluarga sihat walafiat... lgpun hari raya tidak lama lagi kan.. tak kan nk raya dlm keadaan yg sakit2 ni.. nauzubillah.........
Rolling EyesPouty

Satu lg... mama tak tak sabar nk dengar cerita kwn baik mama si Hanim... besok dia akan di ceaser... Hanim ~ km doakan semoga selamat semuanya.. baca doa & selawat bnyk2 semasa hamp sedang di'operate' tu ya.... almaklumlah buse separuh badan ja... jgn takut.. ini pesanan dr org yg berpengalaman di'ceaser'... :)
Crib 2

Monday, August 3, 2009

26 weeks

How my baby's growing: 26 weeks
The network of nerves in your baby's ears is better developed and more sensitive than before. He may now be able to hear both your voice and your partner's as you chat with each other. He's inhaling and exhaling small amounts of amniotic fluid, which is essential for the development of his lungs. These so-called breathing movements are also good practice for when he's born and takes that first gulp of air. And he's continuing to put on baby fat. He now weighs about a pound and two-thirds and measures 14 inches (an English hothouse cucumber) from head to heel. If you're having a boy, his testicles are beginning to descend into his scrotum — a trip that will take about two to three days (mama dh mls nk translate dh)...

Actually esok br genap 26 minggu... hari ni kandungan baru berusia 25 minggu 6 hari.. Lagi 98 hari mama akan bersalin anak ke-2.. berdebar2 pun ada mcm x pernah bersalin plak. rasanya... Bukan apa, sbb dh 4 thn berlalu.. lg pun masa si abg dulu mama ceaser aja.. Doktor kata x dak jalan.. kali ni agak suspen sbb masa 36 minggu nanti mama kena jumpa pakar di Hosp. Sultanah Bahiyah.. dia akan tentukan samada mama blh normal @ ceaser.. So still suspen la...

Bulan ni mama ada appoinment check up pd 11 Ogos.. so next week la.. juz check berat, hb, urin, tekanan darah & nadi baby jer.. setakat la ni mama belum tau apa jantinanya... Insyallah bulan puasa @ lepas raya ni mama akan p scan 3D @ 4D... sng nk prepare apa yg patutkan... la ni pun dh start beli keperluan baby skit2.. x la kalut sgt di belakang hari... baju2 baby dh mula beli.. kebetulan ad Mega Sales la ni... Amik kesempatan sama la... keperluan asas dh ada yg abg dia punya... Nama plak mama dh sedia tuk dua2 jantina.. girl & boy... tp belum dpt kata putus ketua hakim.. hahahaha keputusan semua di tgn abah... samada dia nk terima @ dia yg akan pilih sendiri... tapi apa pun bermula Sya.... Sya... (hehhee bg clue skit)... Sbb abg dia SYAMIM SYALIHIN... sja nk bg sinonim skit2 cara sebutan tu... ok stop dlu yer....

Wednesday, June 24, 2009

20 weeks

Smlm 23 Jun genaplah usia kandungan mama 20 minggu.. Hari ni mama ada appoinment dgn Doktor untuk repeat scan.. seronok jg bila pikir "klu la baby mama tunjuk jantina kan"... hehehe
Suspen sgt... Actually baby mama ni dh gerak start 15 minggu lg.. tp skit2 jer... la ni cam kuat dh.. awal pg mama pun g klinik.. kan apa nk amik no giliran... smp klinik kul 7.40.. mama dpt no. 4.. syamim sempat lg tdoq kt situ.. lambat la dia g tadika hr ni.. hr ni mmg ramai sbb semua nk jumpa Dr. kan... Smp ja giliran mama.. km ber3 trus masuk... mama, abah & syamim.. Dr. minta mama baring atas katil.. syamim siap angkat ibu jari (tanda good).. seolah2 nk ckp.. "all the best mama".. nak gelak pun ada...
Bila Dr. dh start scan dia pun teruja giler.. smp bila dh nmpk kepala baby dia jerit..
"mama tu adik... adik gerak2 lam perut mama".. Dr. ngan nurse gelak ja kt dia... yg paling best apa yg dia tnya Dr pg td...
"Dr, awat muka baby hitam ja... x nmpk la..." yg ni mmg buat Dr. ngan nurse gelak terbahak2.... Dr. pun jawab..
"TV kt klinik Dr. ni TV lama... sbb tu x dak warna...TV kt rumah abg ad warna dak????"
Syamim senyum ja sbb dia malu...

Seronok bila pikir bab anak2 ni kan... Tapi pg td sebenarnya belum nampak apa jantinanya... mgkin sbb masih kecil... ukuran kepala baby baru 4.56 cm... mama + abah x kisah apa sekali jantinanya.. asalkan baby kami sihat walafiat & selamat semuanya.. & yang penting kami dh sedia nama tuk kedua2 jantina tersebut...
Kid With DollKid With Toy Car
Baby Girl or Baby Boy???