Monday, February 13, 2012

Rumah Kecil Tiang Seribu

Ini lah teratak kecil yang mampu dimiliki oleh saya sekeluarga... Syukur alhamdulillah atas rezeki ini..... walau rumah ini kecil tp hati cukup bangga... Sebenarnya rumah ni dh delay 10 bulan.. akhirnya kami sekeluarga dpt juga memiliki kunci rumah ini... lega rasanya.... Insyaallah
sebulan dua lg kami sekeluarga akan duduk rumah sndiri.. Rumah kami tak ampai 1km jaraknya dr rumah mak... huhuhuhu... mmg best.... (kwn2 jeles dak).... Jom la layan pics rumah kecil kami....






Dalam 70% siap


Dalam 90% siap


Alhamdulillah siap sepenuhnya....

Thursday, February 9, 2012

We Are Brothers

Pg td x brapa ada keja.. so terbuka la plak folder anakanda ku yg berdua ni.... tersenyum sorg2 tgk geladat pics dua beradik... mcm2 aksi & gaya yg depa pose.... perangai si Syamim dan si Syamil ni sebenaqnya mcm langit dengan bumi... totally berbeza... kdg2 pikiran jahat mai.. betoi ka anak aku nih??? akan kontra habisan2.... tp klu bab2 main, mandi mesti depa nk berdua..

Si abg ni sayang kt adik dia...kasih yg amat2... cuma dia x tunjuk.... dia jenis cool..... tp baru2 ni dia tgh bt homework.... tiba2 adik mai dgn pantas trus conteng dgn warna merah.. mak aih... adik ooi....... dia x buat adik dia... cuma dia tereyak ja la (nangis).... smbil kata

"awatla adik ni suka buat kt abg mcm ni???" bila adik dengaq & tgk abg dia tereyak.... dia dh gabra... mai gosok2 kepala abg... sambil kata

"mama... abg yak (tereyak)... abg... owi (sorry)"
dia gosok2 kepala abg smp abg habis tereyak.... pastu dia gelak..pastu dia kata

"yeah.......bih dah"

rupanya dia rasa lega la kot abg dh x tereyak lagi..... ishh very the notty la anak mama nih.. sian abg kena buli... kdg2 dia mai lompat atas abg.... duduk atas belakang... kesian la abg dh la kering.... dia plak membulat... adik... adik... kdg2 pikiaq nk bt gumana la kt budak ni sorg... aktif pelik sgt.... sungguh hyper.... lain sguh dr abg yg jenis cool, manja & dengaq kata... yg adik ni org tua-tua kata x mkn saman langsung.... sikit dia x hirau, takut dekat sapa2 pun....

Tapi saya pikiaq tu semua lumrah, tera nk matured... so kena sabaq ja la.... org kata budak aktif ni cerdik..... betoi ka dak wallahualam.... tp pikiaq2 balik si abg ni klu nk cerita kt dia kena terang smp dia paham.... x blh nk kona2 kena cerita direct kt dia... si adik ni suruh apa ka cergas ja cepat & pantas.... & cepat paham.... si abg x blh lansung nk marah2 dia.. dia cepat sentap... dia ni jenis kena habaq secara phyco ja....

Apa2 pun saya & suami bersyukur sgt2 dikurniakan cahayamata sbg pengubat rindu gelak tawa, nk hilang stress & mcm2 lagi... sapa2 pun akan tetap sayangkan anak mereka kan.. saya tak blh nk bayangkan mcm mana org yang sanggup buang anak depa... ishhh sguh kejam.... perangai buruk dr binatang... nauzubillah.............

Apa2 pun layan jer la gmbaq depa dua beradik ni...... tak bnyk mana pun 3 keping ja..


Gambar Nov 2011 (Syamil 2 tahun) di Bukit Wang, Wang Tepus, Jitra


Gambar Nov 2011 (Syamil 1 tahun) di Taman Rimba, Alor Setar


Gambar Nov 2009 (Syamil 1 hari) di Hosptal Sultanah Bahiyah, Alor Setar

Thursday, February 2, 2012

Projek Sotong

Lawak betoi bila pikiaq.... seminggu ni dok bt status kempunan ketupat sotong.. akhirnya berjaya dgn pertolongan kwn.. buat dh di rumah tp sja ja buat kt off bg meriah.... beli sotong pg ni di pasar trus basuh, buat dan trus masak guna rice cooker... km share 12 orang sorang RM3... lepas la beli sotong 2kg & beli santan.. bahan2 sampingan tu bawa ja dr rumah.....

Bila dh masak mai aiiii...... bau 1 off.... besa la bila dh masak dlm econ kan..... bau halba mengembok2... tp agak frsut la bila kuah dia x bapa nk kering.... klu kita masak atas api kuah tu jd pekat kan..... tp x pa.... nk mkn punya psai........... so kita jadi lah..... bila dh siap masak... pakat serbu mcm piranha.... terlupa nk snap gmbaq sotong pulut tu...... Apa2 pun Nyummii..........

Sebelum nak masak

The Project Manager (lah sgt) **ngee**

Tuesday, January 31, 2012

15 Minggu


Hari ni kali ke 3 g check sejak mengandung kali ni..... last check 1 Jan.... Hari ni 31 Jan so sebulan la bezanya... tp kali ni agak hairan sbb carta berat x bergerak... berat tak naik langsung walau 1 gram... kompius... makan lalu............. aduyaiii mungkin agak keletihan sejak anak bersekolah kan... bangun awal dan tidur selewat yang mungkin..

Kali ni check up macam biasa, ambik darah utk HBV, Hb plak 11.8 gm%, tekanan darah 100/60, tinggi rahim 15sm, check air kencing dan mendapat nasihat mengenai pemakanan seimbang ibu hamil serta penerangan mengenai penyusuan susu ibu secara ekslusif.

Harap2 bln depan berat naik la yer..... :)


Sunday, January 29, 2012

On Their Day

Selaku kakak sulong, anak sulong serta cucu sulong, saya rasa teruja & gembira adik2 serta sepupu sekalian telah selamat melangsungkan Majlis Pertunangan @ Majlis Perkahwinan....

Kali ini sja nk kongsi gambar2 adik dan cousin di hari bahagia mereka. Apa2 pun syukur pada Ilahi adik2ku sekalian dh berada di alam berumahtangga.. Tahun 2012 saya akan menempuh 2 kenduri kahwin sekali gus... Adik ipar saya Jun, adik saya sendiri Ogos..... seronoknya..... Kaklong doakan kalian semua berbahagia hingga hujung nyawa hendaknya... AMIN.....


Adik saya Aini - Hari Pertunangan 21.1.12

Bakal biras saya Syabila - Hari pertunangan 17.12.11

Adik saya Kakngah & Shidi - 3.12.11

Adik saya Kakngah + Shidi (Majlis di Kuala Kedah) - 19.11.11

Adik saya Kakngah + Shidi (Majlis Akad Nikah) - 11.11.11

Sepupu saya Yana + Azim (Dinner di Bukit Antarabangsa) - 18.6.11

Sepupu Yana + Azim (Majlis di Dewan Taman Cempaka) - 18.11.11

Sepupu saya Yana + Azim (Majlis Akad Nikah) - 17.6.11

Adik saya Kakngah (Majlis Pertunangan) - 11.6.11

Sepupu saya Yana (Majlis Pertunangan) - 30.10.10

Tuesday, January 10, 2012

Anak Oh Anak




Sejak abg Syamim sekolah ni.... saya lebih banyak tumpukan perhatian dekat dia... bukan apa nk kasi dia semangat bersekolah, takut dia give-up ka apa ka... nk kena pujuk2 jg... Syamim ni tak blh marah kt dia... sbb dia jenis cool... so saya pun kena slow talk aja klu nk minta dia bt apa2... Maybe si adik Syamil ni jelous rasanya... bnyk mlm dh mai menyendeng2 kt saya... kesian plak... si abah selalu take over bab2 mengurus dia.. bancuh susu @ nk kasi dia tdoq while saya sedang membantu si abg membuat homework....



Tapi smlm dia mai kt tempat study abg dia cakap "Ma... dik nk weh". Weh = tulis.. So saya kasi pensel warna abg dia & cari buku warna si abg... betapa tekun dia mewarna.... kusyuk gila... sonok sgt kot blh menconteng2 atas kertas.. selama ni saya x penah kasi kt dia pen or apa2 sja... takut dia conteng dinding.... dh la rumah maktok.. klu rumah sndiri x pa la... hehehe



Yg plg syok.. pas warna2 dia tnya... "abg... omei dak??" omei=comel

Lawak plak tnya comel dak....... ciwi sguh anak saya nih..... hahahahaha