Thursday, April 9, 2009

Maksud warna

Anda mengalami masalah sakit kepala, tertekan atau sering rasa mengantuk? Tahukah anda bahawa warna mampu menyelesaikan masalah tersebut.

MENGHILANGKAN MASALAH SAKIT KEPALA - WARNA MERAH
Kajian mendapati bahawa warna merah dapat membantu untuk mengurangkan rasa sakit kepala. Oleh itu jika anda mengalaminya, letakkan tuala lembab berwarna merah diatas mata anda. Ia mampu meningkatkan peredaran dan melonjakkan adrenalin.

MENGURANGKAN TEKANAN DITEMPAT KERJA - WARNA BIRU
Anda rasa tertekan? Cuba fokuskan mata anda kepada sesuatu yang berwarna biru. Ia berupaya meransangkan suasana tenang dan ianya dapat mengurangkan tekanan darah.
Cuba ubah screen saver komputer anda kepada warna-warna yang dapat membuatkan anda merasa tenang dan mengurangkan rasa tegang.

MENYELAKKAN INSOMNIA - WARNA MERAH JAMBU
Jika anda mengalami masalah sukar untuk tidur yang selesa diwaktu malam, apa kata anda mencuba petua ini. Hiasi bilik tidur anda dengan warna merah jambu. Kajian mendapati bahawa warna ini mampu mewujudkan suasana santai dan selesa. Suasana yang romantik...

CERIAKAN MOOD ANDA - WARNA JINGGA
Apabila anda merasa murung atau cuba untuk mengembalikan tenaga anda, cuba sesuatu yg berwarna jingga.
Insyaallah, pasti mood anda akan berubah.

LENYAPKAN KELETIHAN - WARNA HIJAU
Terdapat pendapat yang mengatakan bahawa warna hijau mempunyai kesan positif dalam sistem imunisasi selain dapat menggalakkan suasana harmoni dalam badan.

Sumber : Pusat Kesihatan Universiti, Universiti Utara Malaysia

2 comments:

Anonymous said...

salam kenal

kite suke warna biru...

keinginan hati said...

nper xder wrna purple???
this is my favorite colour!!!