Tuesday, August 17, 2010

Antara kasih sayang dan wang ringgit...

Susah nk digambarkan bila wujudnya situasi semacam nih.... sesiapa yg tidak berada digolongan ini mesti x mengerti apa yg hendak digambarkan.... tp melalui pengalaman rakan taulan dan sanak saudara terdapat beberapa kes sebegini yg menjadi punca pergaduhan & juga keretakan rumahtangga...

Bagi anda yang mana hendak didahulukan di zaman ini....??? mungkin ada yg berpendapatan mengenai wang lebih penting dan berharga dan ada yg suka jika terdapatnya kasih sayang lebih menjamin kebahagian atau pun nk kedua-duanya sekali... saya pasti mesti ramai yg nak kedua2nya kan....tp tak semua berpeluang mcm itu...

Ada beberapa kisah disebalik tajuk ini... tp saya nk highligtkan ttg dua kisah sahaja iaitu Kisah 1 ttg pentingnya wang dan Kisah 2 ttg pentingnya kasih sayang..

Kisah 1
Si ibu ini mempunyai ramai anak. bila kecil mmg diberi segala kasih syg sepenuh hatinya kepada anak2.. ya lah sapa yg x sayang anak.. apabila anak membesar, mereka telah bekerja dan membawa haluan masing2. Mmg menjadi tanggungjawab anak2 untuk memberi wang kepada ibu bapanya. Tp bila nilai wang ringgit atau lbh tepat jumlah wang yg diterima tidak sama, dh mula nmpk ibu ni semakin menyebelahi kpd anak2 yg memberi wang yg lebh bnyk. Tambahan pula mendapat menantu yg kaya raya... anak sendiri dipinggirkan... Setiap apa yg dilakukan mesti mendapat pujian oleh ibu mereka. Kalu ada benda salah yg dilakukan si ibu ini diam aja.. Org kedah kata buat2 pejam mata..

Kerjaya atau rezeki yg diberikan oleh Allah tidak sama. Mungkin rezeki adik beradik yg lain lbh bnyk, namum Hamba Allah yg saya gelar Si A ini ttp bersyukur dgn rezeki yg diberikan Allah Taala.. Tp adik beradik yg lain pula dh jd juah diri dgn kata lain sombong sbb mereka lbh bnyk memberi wang dr Si A. Si A ttp tabah & kuat semangat sbb dia sayangkan ibunya. apakan daya hanya itu yg mampu diberikan kepada ibunya. Si A ni ada tanggungjawab lain lg anak2, isteri, kereta, mtor & pelbagai belanja yg lain yg harus diutamakan juga.. Dari segi nilai kasih sayang kepada cucu pun ada perbezaan. Si Nenek ini lebh sayangkan cucu2 kpd anak2 yg memberi bnyk wang itu. Mgkin si nenek ini tidak sedar perlakuannya atau mungkin dia tak dak niat mcm tu... tp mmg ketara kasih sayang yg diberikan. BETAPA BESARNYA KUASA WANG RINGGIT.. kerana $ hilang kasih sayang, kerana $ ada pergaduhan saudara, kerana $ adalah segala-segalanya.


Kisah 2
Seorang gadis di gelar Si B ini berasal dr golongan sederhana. Tapi rezeki dan jodohnya bertemu dengan seorang lelaki dr golongan atasan atau elit. Apabila berkahwin Si B ini dilimpah ruahkan dgn kemewahan dan kesenangan. Syukur dan seronok tak terhingga bila dia dh semakin sng dan sikit sebanyak dpt membantu keluarganya..sebelum ini ssh.. nk pegang duit 100 dlm beg duit pun payah.. tp kali ni sekali dpt 1000 dr suami... beli apa sja yg dia suka.. nk kereta A, suami beli.. bosan pakai kereta A dia nk yg B plak.. suami belikan.. apa sja yg dikehendaki olehnya akan ditunaikan oleh si suami. Lama kelamaan Si B ni rasa bosan.. sebenarnya si suami tak reti nk bagi kasih sayang kepada isteri. Apa yg dia tau tabur duit sahaja. nak kemana sendiri.. nk beli baju sendiri.. nak buat apa sja.. ikut suka suami tak amk peduli.. bg suami kasih sayang hanya memberi $ sahaja. lama kelamaan, tahun bersilih ganti, Si B rasa seolah2 dia keseorangan, mcm tak ada suami plak dia rasa. tak guna ada suami klu rasa diri mcm janda. Dia dh tekad dan bt keputusan untuk berpisah dgn suaminya.. Akhirnya mereka berpisah.

So apa yg blh kita simpulkan dari kedua2 kisah ini..?? Kisah 1 dan Kisah 2 ni adalah org yg sana kenali.. Apa2 pun saya tiada niat untuk mengaibkan org yg terlibat, namun apa yg saya lakukan utk menjadi pengajaran kpd rakan2 sekalian & dpt berfikir untuk meneruskan kehidupan. utk esok dan hari2 seterusnya... Apa2 pun hanya Allah Taala shj Yang Maha Mengetahui..

Wassalam


5 comments:

yang jauh di sana said...

aku plak nak bagi satu lagi situasi...mereka pasangan bercinta...diijabkabulkan dengan meriah...malangnya si isteri bukanlah pilihan ibu mertua...ibu mertua cuma mahu melepaskan hajat si anak....biarpon si isteri membantu suami tanpa sedikit pon rasa terbeban...menghulurkan bantuan terdaya termasuklah wang ringgit buat keluarga mertua tapi si isteri tetap menerima layanan kelas tiga...kalau tak suka kenapa tak berterus terang dengan si anak??si isteri derita...keluarga mertua tetap dengan rasa tidak suka...dengan tak ada rasa bersalah ibu mertua menyuruh anaknya berkahwin lain depan si isteri....mana letaknya harga seorang isteri ketika itu???anaknya pula seorang yg taat kepada ibu....jawapannya si isteri melara....

Diamilikku said...

Eta : aku macam rasa nih kisah hang ja yang hang tulis...sabaq weh...apa2 pun hang ada kawan2...

Sue : hurmmm....itulah perangai manusia sebenarnya...macam kes 2, punya kemewahan tapi tak punya kasih sayang....kes 1 diberi kemewahan dan kasih sayang dibeza2kan...bagi aku..aku pilih kesederhanaan dalam kemewahan...tapi biarlah berpanjangan kasih sayang....

Sue a.k.a Mrs SM said...

eta :
Ya Allah berat sguh ujian dr Allah utk hambaNya itu..

sone :
aku setuju pendapat hg...
kesederhanaan dalam kemewahan...tapi biarlah berpanjangan kasih sayang...
~kasih kekal abadi~

yang jauh di sana said...

:)

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

aku pun prefer kasih sayang more to kemewahan..tapi nak juga mewah sikit2. aku bersyukur dpt husband aku.

eta: adakah kisah hang ni...kalau betul..sedey la..

p/s: tukar layout lg noh..merah menyala.