Monday, November 8, 2010

Aku diuji olehNya

Banjir-banjir.... adoiii time ni kt KL... dr Jumaat-Isnin....... Tak tahu nk ungkap perkataan apa bila dpt tahu Kepala Batas dh banjir... rumah weekend kami kt situ.... Blik dr KL trus p Kepala Batas.. tp kami plak terputus hubungan nk kesana... apa taknya... Alor Merah-Pumpong-Ank Bukit-Titi Gajah-Kepala Batas dh banjir.. mana ad laluan nk kesana.... nk ikut Jln Langgar msuk Hutang Kg pun dh ttp... pusing ikut Lepai pun dh ttp laluan.. time ni row rumah kami blum msuk g... tp block2 belakang dh naik.... tak naik kot... spanjang mak dok situ rumah km selamat... sbb kita pling tinggi... lega dlm hati....

Jiran plak kol tgh hr Selasa... "Sue rumak kita dh naik ayaq........ la ni paras lutut"... Ya Allah... klu lah ak ad kuasa blh terbang.. la la tu jg ak nk p.... apa daya aku... aku cuma insan kerdil sja dlm dunia ni.... Allahuakhbar.. hatiku dh remuk.... apa yg blh kami buat hanya tawakkal sja... tp Syukur segala dokumen2 penting mmg ad dlm tgn aku....

Pics ni antara laluan ke Kepala Batas yang banjir
Sekitar Alor Setar, Alor Merah, Pumpong, Anak Bukit, Hutang Kg, Lepai


Dlm kepala ligat fikir apa lg benda2 yg penting yg blum ak selamatkan....???? Sofa, set bilik, almari baju & dapur, mesin basuh, peti sejuk.. aghhh x blh la nk ungkap semua..... benda2 tu nk kata tak penting.... tak blh jg... penting dlm kehidupan seharian... tambahan beli dgn titik peluh sndri kan??? sapa tak sayang.... berharga ribu riban jg.... tp nk bt cemana.... nak bawa keluaq mcm mana??? jiran2 pun cuma selamatkan yg penting2 & kain baju skit2 ja....tp syukur kereta, motor semua ad dgn kami.....

Teringat kata jiran " Lebih baik km jd mcm sue... duduk rumah mak selesa bila keadaan mcm ni... km pun x sempat selamat apa pun... dokumen2 penting & nyawa kami ja... dok kt pusat ni pun x selesa.. ayaq x dak.. makanan x dak... dgn anak kecik".............. terdetik dlm hati... syukur jg ak dok ngan mak bt masa la ni.... selesa tempat tdoq, mandi, makan, minum semua kan... tak tau nk ucap mcm mana lg la.......

Masa 1st time nk masuk rumah ketaq kaki2 lutut2 semua... nk rebah pun ada.... tak sangka smp mcm tu sekali......... igt sekadar msuk ayaq sudah la.. tp habis lintang pukang semua...
tungging tebalik habis......COBAAN.......

Aku hanya mampu bersabaq sja bt masa la ni.. nk p cuci ayaq x dak g... tp hr ni jiran dh bg tau ayaq dh ada.... esok, lusa, tulat nk cuti..... CUCI RUMAH......................JOM sapa nk tulun!!!!
Ni plak pics di Sekitar Bandaraya Alor Setar.... dh jd mcm pulau2 pun da.. cam laut pun ada...
Ya Allah.... sesungguhnya aku redha dgn setiap kejadian yg berlaku.. aku redha dgn ketentuanMu.. aku redha dgn setiap apa yg Kau uji kepada kami sekeluarga... AMIN


8 comments:

fham5579 said...

susah hati and sedih tgk keadaan bah kt kedah...umah kami yg x penah masuk air pn masuk gk..sian ayah kami dh la x larat kena dok angkat brg2 kan...
kalau ada sana nak gk pi tlg hgpa..sabaq no...Insyaallah ada hikmah disebalik kejadian...

p/s : br nk srh post entry psl banjir ni..tgk2 dh siap..hihihi

iEtaFAkyR@ said...

fuh! mmg betoi2222 meruntun jiwa aku tgk pic hang nih. umah family aku kat kedah nyaris2 nak kena tp alhamdulillah ayaq surut dah. if not aku tk leh bayangkan cemana gayanya. sabaq nooo su. semoga semua pulih seperti sediakala. insyaAllah.

Naddiea said...

hampa sabaq banyak2 noo...kami speechless!!!x tau nk kata apa dh.berat mata kami memandang..berat bahu hampa nk pikul.apa2 pun berdoa la bg banjir x kan mai lagi.mana nk kemas umah mana nk jga family lagi.harap hampa x stress okeh..take care!!

suemuim79 said...

hanim ~ x sangka jd smp mcm ni... ooo rumah hampa msuk gak ka... sian ayah hampa... dh siap save dlm draft dh entry ni... td trus publish...

ieta ~ tu la no... mak ak smp tergamam bila ak tunjuk pics kt dia...

nad ~ insyaallah aku ok... x dak stress apa... blh mai keja gelak2 g ngan member2... bt apa nk tnjuk kt org ap yg terbuku dlm hati kita kan... insyaallah semua akn pulih seperti sediakala... bab2 anak terpaksa la mak jg siang mlm... tera ak nk settle bab2 rumah bg clear.. mkn masa jg tu....

Cik DIA said...

cian kaksue...
sabaq bnyk2 naaa...
dugaan drNYA, ada hikmahnya tu...

Diamilikku said...

nak cuci memang siksa..ayaq lumpuq su..aku merasa dah...cuci2 servise kat kat taman aku..siksa..umah ayah aku takpa ayaq masuk sikit...tapi umah yang ayaq masuk banyak mcm hang..memang tunggang tebalik habih..siksa nak memberus...aku nak ja pi tolong hang...tapi aku kena outstation minggu ni....

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

sedih tgk fridge, sofa, kabinet mahai2 suma kena ayaq. sabaq ja la. tgk gambaq pun dah dpt bayangkan betapa siksa nak settle benda2 tu semua.

suemuim79 said...

cik dia
TK bnyk2 la.. x pa ujian Allah

sone
tak pa nk bt cemana... mggu lepas 2-3 org officemate mai tlg... kan pa nk buang selut tu yg seksa... pastu ok dh...

eza
nk bt cemana.... dia kan pilih hat mahai ka dak.. hehehhe dia harung semua sama ja...tp serius ak bt keja 5 dys non stop serius nk tercabut pinggang rasa....