Sunday, March 13, 2011

oh dear....

Dulu2 kala... bila masuk je umur kita ke angka 3.... ramai yg kata still young.... tp la ni bila masuk ja angka 3... dh rasa sgt ketuaan.... mgkin bg org lain tidak... tp bg saya.. mcm tu kot.... this year dh 32.. mcm2 penyakit plak yg mai....penyakit dia x kira usia.... lately Mr M ni selalu sakit2 sendi.. last year pun dh mula sakit.... ubat Dr Wan Zohdi (familiar Doc about urat & sendi kt AS) x penah putus... tp x la sekerap la ni... every mons mest kena jumpa Doc tu.... why???? kekerapan sakitnya ketara sgt... Rabu lepas dia jd semput2... tambahan lak kena hujan mlm tu.... call soh pick up dia kt rumah MIL... pecut saya p amik dia... ketaq 1 badan jdnya.... mkn ja ubat ok blik.... dia jd kejang kt bahu... Doc kata urat tegang... sbb dia dulu dok angkat & tanggung benda2 berat (ap blh bt dh keja dia mcm tu).....

Khamis ok blik... dia p keja mcm biasa... keja x siap ptg tu so terpaksa la OT smp mlm.... saya SMS dia setiap 30 min... risau jg keadaannya.. dia kata OK... mksudnya dia x ada apa2 la... lega dlm hati.... around 12am, dia blum balik... ishh dlm hati x sedap la... kol x dpt... kol lg x dpt... dok berdoa dlm hati, insyaallah dia x apa2.... so saya terlelap semula.... 12.30am dia kol balik bg tau semput dia dpt semula... masyaAllah.... dia drive dr Jitra smp anak bukit ja dia x tahan dh.... kena stop sat tepi jalan.... begegas saya nk kesana.... kejut mak ayah bg tau kata nk g amik Mr M.. 12.40am dia kata dia cuba blik rumah mak dia.... so saya cuma pick up dia disitu... bawa syamim jd peneman nk drive mlm tu....ajak angah (adik saya) jg teman... tgal si kecik kt mak ayah... smp rumah MIL, Mr M dok tercegat atas kerusi...x ckp bnyk trus dia ckp "JOM BALIK".. so saya pun drive bawa dia balik... smp ja rumah ayah dok tggu depan pintu... risau jg tgh mlm saya drive kan.. esok pg dia trus ajak p kt klinik tu blik... smp giliran Doc tgk bahu kiri dia bengkak.... urat bahu dia membengkak & tegang.... urat tu p ke dada sbb tu semput..... Doc x benarkan dia angkat brg melebihi 2kg.... Doc kasi ubat kendur blik urat tegang tu.... Mr M ni penakut sebenaqnya... saya ajak dia p bt Xray @ ujian darah... nk tgk apa sebenaqnya penyakit dia ni.... dia x mau... dia takut... Ya Allah.... sabaq aja la... la ni dlm proses memujuk dia la....hrp2 dia setuju.... nk ajak p Hosp. Gomen aja... sbb ad GL.... Ya Allah, moga2 x dak la apa2 penyakit merbahaya... aku redha & aku pasrah.. semoga kau sembuhkanlah segala kesakitan yg ada pd si dia... AMIN....

9 comments:

aku eta said...

sebenanrya memang takut nak hospital...aku yg selalu dapat penyakit mcm2 ni pon kalau leh bertahan aku tahan tapi kalau dh tak leh nak control kena pi jgk hospitl takut sakit makin melarat...tk pa lah...pelan2 pujuk mr m ajk pi hospital...bagi la rasional2nya kot2 dia sejuk ati leh terima...hang pon jangan dok risau sangat nanti stress dpt plak darah tinggi....bahaya tu...hang kekuatan mr m ngan anak2...jaga diri ok :)

SM79 said...

TQ Eta... betoi kata hg... ak x tnjuk langsung kegelisahan aku kt dia... x mau dia turut sedh kan... ak cuba pujuk dia... tuk kebaikan bersama....

fham5579 said...

adoi..sian syarul sib baik ada isteri yg caring...bab urat sendi ni payah gak kan...hgpa x cuba ka berubat kg...org kata Wan Zohdi nya ubat kena makan sedia...stop sakit blk...jenuhla...cubala...buat masa la bg dia mandi air suam tgk jgn bg air sejuk tgk kot leh kenduq urat2 tegang tu

Diamilikku said...

uishhh...kalau aku mau nangih dah...huhuhuhu...hang memang tabah la sue..salute kat hang..la ni hang pujuk dia lekaih pi hosp..benda2 mcm nih jgn duk buat main2..kena check betoi2...

SM79 said...

hanim...
tu la berubat kg ni depa keja nk urut2 la... dia besa p dh... tp x tahan.... demam teruk dibuatnya.... klu mlm2 km lap2 ja la badan... x bg dia mandi dah.. bahaya....

sone..
aku terpaksa belakon tabah depan dia... dlm hati Allah sja yg tahu.... kemarin ak cuti km dh p bt medical dh.. Alhamdulillah x dak apa2 penyakit lain.. selain urat & angin semata2.. syukur... cuma dia la kena pantang mkn aja....

aku eta said...

betoi tu...kalau macam tu hang kontrol la makan mr m....benda angin jgn dok masak n bagi makan...aku pon dh lama pantang benda angin2 n sejuk ni tapi kalau bab laksa aku mmg tak leh nk pantang hehehehehe....kalau ikut benda angin n sejuk tak elok makan....tak pa lah...dh tau punca lega sikit no...sapa tak risau ooo...kalau jadi kat aku pon aku qeyau...aku ni nampak saja gagah...dalam hati ada kolam renang oooo :p

SM79 said...

eta..
betoi tu.... mmg kena pantang bnyk la.. yg paling dia sedih bab laksa la... tp aku rasa dia ok bab2 pantang ni.. jenis lekat pantang.. 1 g... ad hikmah jg di setiap kejadian... dia blh stop smoking on the spot.. aku blh tabik kt dia.. 2 weeks dh... lega aku...

iEtaFAkyR@ said...

aku rasa urat2 ni mmg sebab kurang exercise, mkn minum tk jaga betoi.. biasa la, mesin kalo dh lama pun jem kan. kita ngan sibuk, cari duit, jaga anak, pi sana pi sini standard la kena servis gak badan tu. dh lega skit nnt cuba bwk2 ngurut badan ka, mandi ayaq hangat ka, exercise ringan2 skit, tp elok pi check kt sepital weh. confirmkan tadak masalah kesihatan yg lain jugak. mana tau... mintak dijauhkan la semua2 tu. amin.

SM79 said...

ieta :
bab2 exercise ni ak x pasti la.. mr m punya keja hr2 bermandikan peluh... tp betoi la kena jg servis mcm hg kata... aku dh p bt medical semua.. alhamdulillah la x dak penyakit lain... juz urat & angin semata2....