Tuesday, January 11, 2011

Hanya seminit

Untuk renungan bersama kawan-kawan dan sama-samalah kita perbaiki apa yang terkurang untuk ke Jalan Allah... wallahualam.
Betapa besarnya nilai wang kertas RM1 apabila dibawa ke masjid untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya nilai RM1 apabila kita ke Mall utk membeli barang.
Betapa lamanya melayani Allah walau hanya 15 minit; namun betapa singkatnya masa jika kita melayari Filem di kaca TV.
Betapa sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa; namum betapa mudahnya jika mengata atau mengumpat org tanpa berfikir panjang.
Betapa asyiknya apabila waktu perlawanan bola sepak dipanjangkan; namun kita mengeluh ketika khutbah di masjid lebih lama sikit dari hari biasa.
Betapa sulitnya membaca 1 helai daripada muka surat Al-Quran; namun betapa mudahnya membaca 100 muka surat dari novel atau majalah hiburan.
Betapa beriya-iya duduk di depan jika ada konsert atau pertandingan dlm hiburan; namun kita lebih senang dan selesa duduk di saf belakang jika berada di masjid.
Betapa mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata-mata; namun alangkah sulitnya untuk menahan nafsu 30 hari sahaja ketika berpuasa.
Betapa sulitnya untuk menyediakan waktu solat 5 waktu setiap hari; namun betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam tempoh sekejap pada saat-saat terakhir untuk event yang menyenangkan.
Betapa sulitnya untuk mengerti isi kandungan di dalam Al-Quran; namum betapa mudahnya untuk mengulangi gosip-gosip yang sama setiap hari.
Betapa mudahnya untuk mempercayai apa-apa yang terkandung di dalam surat khabar; namum betapa kita meragui apa yang terkandung di dalam Kitab Suci Al-Quran.
Betapa takutnya kita pada Boss ketika dia panggil dan terus masuk mengadap; namun betapa berani dan mengambil masa yang lama untuk mengadap pd Yang Maha Esa, selalunya di penghujung waktu solat.


5 comments:

yang jauh di sana said...

aku suka entry yang cenggini...mengingati diri sendiri dan ornag lain...ada lagi entry yg cenggini jgn lupa , share kt blog tau :)

SM79 said...

eta...
insyaAllah.... aku sellau dpt email dr kengkawan aku.... akan aku publishkan utk peringatan kpd diri sendri yg hampir alpa pd duniawi....

fham5579 said...

betui2 aku juga suka....selalu kena insafkan diri dgn pesanan2 sebegini..tq sue

SM79 said...

hanim...
betoi tu... km pun selalu lupa.. ayah selalu jg pesan itu ini.... tp x igt ja.. bila ad benda2 tertulis ni blh baca berulang2 sbg peringatan....

yang jauh di sana said...

betoi tu...aku sokong hang sue...boh banyak2...sambey2 gelak lawak lebey kurang...leh jgk blajaq dn tambah ilmu dlm masa yg sama :)